11.01.2018
Egmont Publishing förvärvar en större del av den ledande sociala medier-byrån Ingager. Därmed utökar Egmont sin nordiska satsning inom digital kommunikation och marknadsföring.
Ingager är Sveriges största digitala kommunikationsbyrå med renodlat fokus på Facebook och Instagram. Affärsidén går ut på att hjälpa företag och organisationer som vill nå ut genom de båda sociala nätverken. Samtidigt som reklamköparna har utökat sin investering i marknadsföring på Facebook, har Ingager med sitt resultatfokus växt mycket snabbt.
Egmont köper en större minoritetsandel av aktierna och blir därmed ny storägare i Ingager. Investeringen innebär att Egmont Publishing tar ytterligare ett kliv inom det växande affärsområdet Marketing Services.
– Vår ambition är att ha en ledande digital position i Norden och Ingager passar perfekt in i vår tillväxtstrategi. De har växt snabbt och levererar effektiva kampanjer och långsiktiga värden för sina kunder. Vi ser fram emot att få vara med och bidra till deras fortsatt spännande utveckling, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.
Ingager grundades 2011 av Jimmy Jakobsson och Henrik Almskoug. Syftet är att genom hög specialistkompetens, databaserade beslutsunderlag och ett engagerande innehåll öka kundernas försäljning och varumärkeskännedom via Facebook och Instagram. Företaget har idag 55 medarbetare på de två kontoren i Stockholm och Berlin och omsätter drygt 100 miljoner kronor. Bland kunderna finns flera välkända varumärken, som ATG, Royal Design, St1, BMW, Postkodlotteriet, Mathem, Hallon, PWC, Mini, Canal Digital och Royal Design.
– Vi har letat efter en stark och långsiktig delägare som kan bidra med nya kompetenser och värden – det får vi i Egmont. Tillsammans ska vi stärka erbjudandet till våra uppdragsgivare, utveckla verksamheten, växa och fortsätta bygga en attraktiv arbetsplats, säger Jimmy Jakobsson, VD och medgrundare av Ingager.
Läs mer om Ingager på www.inager.com
Om Egmonts tillväxtområden marketing services och e-handel
Egmonts affärsområde Marketing Services fokuserar på digital kommunikation och content marketing och innefattar delägarskap i flera ledande nordiska byråer, däribland svenska Klintberg Niléhn och KAN, den norska digitalbyrån Sempro, den nordiska sociala medier-byrån Very Patchwork samt danska s360. Den totala omsättningen uppgick under 2017 till över 300 miljoner kronor och förväntas öka markant under 2018.
Egmont har även omfattande satsning på e-handel med flera ledande hel- och delägda verksamheter, som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Med24, Nicehair, Fjellsport och Outnorth. E-handelsverksamheten omsätter totalt över 2 miljarder kronor.