26.01.2018
Egmont Publishing inför digitala prenumerationer för delar av det redaktionella innehållet på bilsajterna Auto Motor & Sport och Recharge.
– Det här är en investering i kvalitetsjournalistik och unikt innehåll på webben som vi nu erbjuder våra många dedikerade läsare. Ambitionen är att vi på sikt ska införa digitala prenumerationer för fler titlar framöver, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont Publishing.
I förberedelsearbetet har Egmont gjort läsarundersökningar och analyserat över 6 000 tidigare publicerade webbartiklar. Resultatet – en digital prenumerationstjänst som har skräddarsytts helt utifrån läsarnas behov och önskemål om innehåll. Förutom en mängd nyproducerade exklusiva artiklar, djupgående granskningar, tester och reportage, ingår:
– Läsarna kommer att uppleva stor skillnad och förhoppningsvis tycker de att tillgången till vår exklusiva journalistik och expertis är väl värd att betala för, säger Erik Söderholm, ansvarig för Egmonts digitala prenumerationssatsning.
Ungefär 30 procent av artiklarna på Auto Motor & Sport och Recharges sajter kommer att kräva en digital prenumeration, medan resterande innehåll kommer att vara delvis gratis att läsa. Läsarna erbjuds tre olika prenumerationspaket – från 79 kronor i månaden. För den som är i bilköpartagen kommer det även att finnas möjlighet att teckna en korttidsprenumeration, som ger tillgång till sajten under en begränsad period.
Som en del i satsningen har Egmont organiserat om den digitala redaktionen för att skriva fler granskande artiklar och analysera besöksstatistik i realtid.
Den tekniska lösningen har tagits fram i samarbete med världens största leverantör av digitala prenumerationer – Piano Media.