Business area_marketing services

Om oss

Story House Egmont är en av Nordens ledande medieverksamheter. Vi utvecklar engagerande innehåll och produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Och vi är en del av något större. Varje år skänker vi en del av vårt överskott för att hjälpa barn och unga som har det svårt i livet.

En del av stiftelsen och mediekoncernen Egmont

Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen Egmont. Egmont står för starkt innehåll och tjänster inom bland annat film, TV, tidningar, böcker, gaming, streaming och undervisningsmaterial. Egmonts medieverksamhet innefattar bland annat Nordisk Film, TV 2 i Norge, det danska bokförlaget Lindhardt og Ringhof och Story House Egmont. Egmont är en stiftelse. Det innebär att överskottet går till att utveckla verksamheten och till att stötta utsatta barn och unga. Läs mer på www.egmont.com.

Ett bra liv för barn och unga

Varje år skänker vi över 125 miljoner kronor för att stötta utsatta barn och unga.

Läs mer om Egmont Fondens välgörenhetsarbete

Ledning Story House Egmont EU och Storbritannien

Per Kjellander

Per Kjellander

CEO

E-post:
Photo of Annemette Degner Sørensen

Annemette Degner Sørensen

CFO

Photo of Frank Vilstrup

Frank Vilstrup

Business Area Director Consumer Magazines

Marika Bark

Marika Bark

Business Area Director Kids

Photo of Thomas Black

Thomas Black

Digital Director

Några nyckeltal

Läs mer om vårt senaste årsresultat

Gå till pressmeddelande

Story House Egmont Sverige Nyckeltal

1,110m SEK

Omsättning 2021

123m SEK

Rörelseresultat 2021

Egmontkoncernen nyckeltal

24 538 MSEK

Omsättning 2022

715 MSEK

EBT-resultat 2022

Egmont Publishing_Two boys on floor with Ipad

Vår mission – ”We bring stories to life”

Vi har skapat och förmedlat berättelser för svenska läsare i snart 100 år. Berättelser kommer med både ord och bilder. Berättelser har skapat grunden för hela vår civilisation. Berättande väcker nyfikenhet, stimulerar läslust och lägger grunden för kunskap och utveckling. Berättelser är kärnan i allt vad vi inom Egmont gör. Det är vårt löfte till omvärlden.

Våra värderingar

Vidsynt
Passionerat
Ambitiöst
Egmont Publishing_Colleagues_People_Two persons sitting on stairs talking

Vidsynt

Vi kan förmedla alla sorters berättelser i alla tänkbara format, kanaler och plattformar. Vår vidsynthet innefattar också en öppenhet för allt nytt och plats för många olika kulturer och personligheter.

Business area_VR_Guy with VR

Passionerat

Vi låter hjärtat vara med i arbetet. Vi brinner för innovation och för berättelser. Denna passion är utgångspunkten för allt vi gör och återspeglas i våra produkter och i kontakten med våra läsare, kunder och partners.

Employees

Ambitiöst

Vi är stiftelse som hjälper och stöttar framförallt barn och unga som har det svårt i livet. Men vi är också en kommersiell verksamhet. Vi är här för att skapa resultat. Både i bokslutet och medievärlden. Vi är ambitiösa med mål och genomförande. Vår vilja att vinna är större än vår rädsla att förlora.

Man with VR glasses

Vår vision

Egmont har en ledande position på den nordiska mediemarknaden och på utvalda marknader utanför Norden. Medarbetare och samarbetspartners ska uppleva Egmont som det medieföretag man helst vill arbeta på eller tillsammans med. Vår omvärld ska uppleva att vi behärskar konsten att skapa fantastiska och minnesvärda berättelser.

Egmonts historia

Det som startade med en liten tryckpress i en liten lägenhet i Köpenhamn, har över ett århundrade senare blivit en av Nordens ledande medieverksamheter. Arvet från vår grundare – affärsverksamheten, hans stora visioner och viljan att göra gott för samhället – har fått växa och utveckla sig till det Egmont är idag.
1878
1914
1920
1921
1948
1978
1990
1992
1997
2013
2015
2016
2018
History

Allt började i ett litet kök i Köpenhamn

17 år gammal, startade Egmont H Petersen sitt eget lilla boktryckeri hemma i mammas kök på Korsgade i Köpenhamn. Snart hade den unge entreprenören så mycket att göra att köksregionerna inte längre kunde rymma tryckeriverksamheten som flyttades till en lokal på annan plats i staden. Det tog inte lång tid innan Egmont H Petersen blev en pionjär inom boktryckarkonsten i Danmark och den förste som kunde trycka komplicerade färgbilder i böcker.

History

Gutenberghus bildas

Med den danska veckotidningen Hjemmet, som blev en stor succé, växte Egmont H Petersens verksamhet till att även innefatta tidskriftsproduktion. 1914 flyttade förlaget in i en nybyggd tryckeri- och kontorsbyggnad vid Kongens Have mitt i Köpenhamn. Huset fick namnet Gutenberghus, uppkallat efter boktryckarkonstens uppfinnare Johann Gutenberg. Gutenberghus blev också verksamhetens nya namn. I denna byggnad finns än idag Egmonts huvudkontor.

History

Stiftelsen Egmont grundas

Vid Egmont H Petersens död ombildades verksamheten till en förvärvsdrivande stiftelse. Efter att själv vuxit upp under fattiga förhållanden var det viktigt för Egmont H Petersen att stötta andra utsatta familjer. Stiftelsen fick i uppdrag att fortsätta driften av företaget och använda en del av överskottet till allmännyttiga ändamål och välgörenhet, framförallt med syfte att hjälpa utsatta barn och unga.

EPSE Hemmets Journal omslag

Egmont etablerar sig i Sverige med Hemmets Journal

Hemmets Journals förlag bildas och premiärnumret av veckotidningen Hemmets Journal ges ut. Detta blir också startskottet för Egmonts svenska medieverksamhet. Hemmets Journal var en svensk version av den danska succétidningen Hjemmet som Egmont började ge ut i Danmark 1904.

EPSE KA 1948

Första utgåvan av Kalle Anka & C:o

Hemmets Journal och bokförlaget Richter, båda dotterbolag till den dåvarande Gutenberghus-koncernen, inleder utgivningen av serietidningen Kalle Anka & C:o. Sedan 1959 ges tidningen ut varje vecka och är än idag Sveriges mest lästa och älskade serietidning.

EPSE Kärnan2

Egmont köper Kärnan

Egmont (dåvarande Gutenberghus) köper det Helsingborgsbaserade förlaget och speltillverkaren Kärnan AB. Varumärket Kärnan är idag ett av Sveriges mest klassiska pussel-, spel- och lekvarumärken . Populära produkter som Bamses honungsjakt, Geni och När då då? har under decennier roat och lockat till tävlan hos flera generationer av svenskar.

EPSE Bamse4

Världens starkaste björn till Egmont

Påsin allra första födelsedag fick Bamses skapare Rune Andréasson en teddybjörn i present. Den älskade nallen kom att inspirera Rune att skapa flera olika seriebjörnar. I slutet av 60-talet föddes ”Bamse – världens starkaste björn”. 1990 tog Egmont över utgivningen av den populära serietidningen Bamse och har sedan dess fortsatt i hög takt skapa trollbindande berättelser om världens starkaste och snällaste björn.

History

Egmont + Nordisk Film

Egmont går samman med Nordisk Film, och utvidgar därmed sin verksamhet till att även innefatta filmproduktion, filmdistribution och filmvisning. 1992 bytte verksamheten namn från Gutenberghus till Egmont. Nordisk Film grundades i Danmark år 1906 och finns idag representerat i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Idag innefattar verksamheten även biografer, tv-spel och gaming.

EPSE Serier

Störst på serier

Egmont köper huvudaktören på den svenska seriemarknaden Semic Press, och blir därmed den största utgivaren av serietidningar i Sverige. Med förvärvet följer en mängd klassiska och populära serier som Fantomen, 91:an och Knasen.

EPSE Jollyroom2

Egmont Publishing bildas och växer med nya titlar och tillväxtområden

De tidigare två separata svenska Egmont-bolagen, Egmont Tidskrifter och Egmont Kids Media slås samman till en gemensam svensk medieverksamheten – Egmont Publishing. Samma år förvärvas Forma Publishing Groups förlagsverksamhet med titlar som Icakuriren, och Hus & Hem, samt en nordisk satsning på e-handel inleds med investeringen i svenska Jollryoom.

EPSE Svensk Golf omslag

Sveriges största golftidning och populäraste älg till Egmont

Varumärket Hälge förvärvas efter att seriens skapare, Lars Mortimer, går bort. Därmed kan Egmont fortsätta att producera nytt seriematerial och utveckla varumärket. Samma år köper Egmont Sveriges största golftidning, Svensk Golf, från Svenska Golfförbundet

KAN

Affärsområdet Marketing Services växer i Sverige

Egmonts nordiska satsning på marknadsförings- och kommunikationstjänster fortsätter att växa med investeringen i den svenska, ledande digitala kommunikationsbyrån KAN. Året därpå sker ytterligare en investering, i Sveriges största byrå inom Facebook-marknadsföring – Ingager.

EPSE Café cover

Café till Egmont

Egmont köper det ledande mode- och livsstilsvarumärket Café från Aller Media. Förvärvet innefattar magasinet Café och flertalet digitala kanaler, däribland den populära Fördomspodden.

Våra affärsområden